کارکرد الگویی شخصیت پردازی بر مخاطب؛ مطالعه موردی عروسک باربی
نویسندگان
چکیده
مقالة حاضر، در بخش اول به تبیین رویکردهای نظری و ارائهی مدلهای تطبیقی عرصة تأثیر و تقابل کارکردی الگو در فضای ذهن و عین مخاطب، پرداخته و در بخش دوم به مطالعة موردی در مصداق عروسک باربی میپردازد. در رویکرد نظری، در مقام تأثیر الگو بر مخاطب، به ابعاد مسئله در سه سطحِ مدلِ نظری، تقلیل تئوریک و تحلیل پرداخته می شود؛ در سطح اول تحلیل، کارکرد اساسی الگو، «همزادپنداری» در نظر گرفته شده است، که خود در سطح تحلیل دوم به سه کارکرد «مطلوب آرمانی»، «معیار خوب و بد» و نیز «سبک زندگی»، توسعه مییابد. از منظر تفکیک حوزههای عینیت و ذهنیت نیز، کارکرد شخصیت الگو بر مخاطب، در پنج سطح بینش، دانش، گرایش، روش و کنش، ذکر می گردد. پس از آن «مفهومشناسی متنی و فرهنگی» سه واژة متشابه «اسوه»، «اسطوره» و «قالب» با یک ماتریس تطبیقی و مقایسه ای برای تبیین تفاوت کارکردگرایانه رویکرد تولیدی و شخصیت سازی در نگاه اسلامی و غربی ارائه می گردد. در پایان با توجه به تأثیر متقابل ذهنیت و عینیت از دو منظر حرکت از بعد مادی به بعد ذهنی، و حرکت از بعد ذهنی به بعد مادی، تلاش می شود، حوزة الگوسازی، با مطالعة موردی عروسک باربی، در بستر کلان مفهومی تقابل الگویی تمدنی غرب با تمدن اسلامی، و به ویژه «اسلام هراسی» پس از حادثة یازده سپتامبر، شاهدی بر تعین و تشخص تحلیلی در حوزة الگوها ارائه شود.
منابع مشابه
عوامل موثر بر گرایش دختران به مانکنیسم (مطالعه موردی: تاثیر عروسک باربی در میان سایر عوامل گرایش به مانکنیسم)
گرایش دختران به سمت داشتن اندامیمانکن، دستکاری در ویژگیهایِ ظاهری و ساخت بدناجتماعی از پیامدهای جامعهمصرفی است؛ که یکی از دلایل آن، الگوپذیری دختران از عروسکهای دوران کودکی میباشد. از آنجایی که دخترانجوان نسبت به اندام خود حساسیت بیشتری دارند و معمولا درکودکی از عروسکباربی الگوبرداری کردهاند؛ تحت تاثیر فرهنگباربی یعنی مانکنیسم قرار میگیرند.لذا هدفاصلی انجام این پژوهش بررسی تاثیر عروس...
متن کاملشخصیت و شخصیت پردازی در مقامات حریری
شخصیت، در مقامات حریری، عنصر اصلی و محور همة مقامات است. شخصیتهای اصلی، در غالب مقامات، ایستا به نظر میرسند اما به سبب حرکت رو به رشد با فراز و نشیب و تغییرات فکری، روحی، اعتقادی و فیزیکی، از مقامه نخست تا مقامه آخر به عنوان یک داستان بلند، شخصیتهایی پویا به حساب میآیند. شخصیتهای فرعی در مقامات حریری، شخصیتهایی ساده و ایستا هستند که به ندرت تا حد شخصیت اصلی پیش میروند و به جای آنها ایفا...
متن کاملشخصیت و شگردهای شخصیت پردازی درنمایشنامه شهرزادِ توفیق حکیم
ساختار یک نمایشنامه و شخصیتهای آن دو عنصر درهم تنیدهاند که با تغییر یکی، دیگری نیز تغییر میکند. نقش شخصیت آن است که ویژگیها و امکانات ظاهری افراد که توجیه کننده اعمال و تصمیمات آنهاست وارد نمایشنامه کند. این مهم به انجام نمیرسد مگر با کاربست شگردهای شخصیتپردازی. پژوهش حاضر برآن است تا با توجه به تعاریف شخصیت و اصول شخصیتپردازی از دیدگاه منتقدان ادبی، یکی از مهمترین آثار نمایشی عرب با ع...
متن کاملقصه¬های قرآن از منظر شخصیت¬پردازی
چکیده داستان به عنوان یک شکل ادبی و هنری دارای شکل هندسی خاصی است که آن را از دیگر اشکال ادبی مانند قصیده، خطبه، مقاله و... متمایز میسازد. معمولأ یک داستان هنری از این عناصر تشکیل شده است: طرح و پیرنگ، شخصیت وشخصیتپردازی، کشمکش، گفتگو، صحنه و صحنهپردازی (زمان و مکان)، زاویه دید و درونمایه. از میان این عناصر دو عنصر شخصیتپردازی و گفتگو، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ بطوریکه نخستین...
متن کاملشخصیت و شگردهای شخصیت پردازی درنمایشنامه شهرزادِ توفیق حکیم
ساختار یک نمایشنامه و شخصیتهای آن دو عنصر درهم تنیدهاند که با تغییر یکی، دیگری نیز تغییر میکند. نقش شخصیت آن است که ویژگیها و امکانات ظاهری افراد که توجیه کننده اعمال و تصمیمات آنهاست وارد نمایشنامه کند. این مهم به انجام نمیرسد مگر با کاربست شگردهای شخصیتپردازی. پژوهش حاضر برآن است تا با توجه به تعاریف شخصیت و اصول شخصیتپردازی از دیدگاه منتقدان ادبی، یکی از مهمترین آثار نمایشی عرب با ع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دین و ارتباطاتناشر: دانشگاه امام صادق (ع)
ISSN
دوره 19
شماره 41 2013
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023